Case

Willem van Oranje Onderwijsgroep

Disciplines: Design, huisstijl, branding, merkbouw

Stichting CVO-AV en Willem van Oranje Scholengroep zijn gefuseerd. Dat betekent dat tientallen scholen en honderden medewerkers ineens onderdeel zijn van de nieuwe Willem van Oranje Onderwijsgroep. Een flinke stap die veel voeten in de aarde heeft!

Aan ons de uitdaging om met de bestaande stijl van de ene partij en de naam van de andere partij een nieuw merk neer te zetten. Een merk dat eenheid uitstraalt, en de wereld laat zien dat al die verschillende scholen en medewerkers hetzelfde doel hebben: een goed voorbeeld zijn.

Werken met een bestaande stijl maakt het leven van ons als merkenbouwers niet altijd makkelijker. Een interessant creatief vraagstuk waar we onze tanden stevig in hebben moeten zetten. Wij zijn vooral op zoek gegaan naar wat verbindt, wat samenbrengt. Nieuw, herkenbaar en toch vertrouwd. Met de vormen uit de CVO-AV-stijl en de driehoekjes van de basisscholen van Willem van Oranje Scholengroep, hebben we de letters WVO gemaakt.

De stijl van een overkoepelende organisatie heeft effect op alles wat daaronder valt. Daarom hebben we ook de logo's van de individuele scholen onder de loep genomen. Ex-CVO-scholen hebben hun CVO-beeldmerk (Christelijk Voortgezet Onderwijs) gehouden, en de Willem van Oranje Colleges hebben een eigen variant gekregen. De typografie is gelijk getrokken om alles bij elkaar te brengen.

Enthousiaste medewerkers

De fusie gaat door en de stijl staat, dan is het tijd om iedereen in de organisaties enthousiast te maken. Voor een bijeenkomst van medewerkers maakten wij een video waarin het nieuwe logo wordt onthuld. Leerlingen vinden mysterieuze blokken in hun scholen, en leggen hiermee een puzzel op het plein. Een vrolijk, speels concept dat goed past bij het onderwijs.

Koektrommel

In de periode na de bekendmaking zijn er verschillende materialen in de verschillende scholen ingezet. In de schoolgangen werd de verandering aangekondigd met posters. En als je zeker wil weten dat je medewerkers je nieuwe logo tegenkomen, zet het dan op een koektrommel.

Elkaar ontmoeten in Ontmoet

Wij maakten van magazine Ontmoet (voorheen van Willem van Oranje Scholengroep) een gloednieuw blad dat past bij de nieuwe onderwijsgroep. De eerste editie was gelijk een uitgelezen kans om kennis te maken met elkaar en de nieuwe onderwijsgroep. Het blauw-wit van CVO-AV wordt aangevuld met het warme oranje van Willem van Oranje Scholengroep. Een sterke herkenbare vormentaal uit het logo vormt de basis van het design.

Merkfilm

Inderdaad ja, nog een video. Dit keer een corporate video die het verhaal achter de onderwijsgroep vertelt. Met een compact script wordt de kern van de onderwijsgroep in woorden en beelden verteld.

De beelden zijn verzameld door vier verschillende medewerkers op hun eigen school een dag te volgen. De mooiste momenten zijn de momenten die je op iedere doodgewone schooldag keer op keer tegenkomt, maar dat maakt ze niet minder belangrijk. We zien mensen met passie voor hun vak in verbinding met elkaar en de leerlingen. Geen 'hoog-over' verhalen maar recht uit het hart.

't Bureau van oranje

De 'algemene ondersteunende dienst' van CVO-AV en het 'stafbureau' van Willem van Oranje Scholengroep worden samen 't bureau van oranje. Naast het ontwikkelen van de naam hebben wij ook het logo ontworpen Zij krijgen het hondje Pompey als mascotte.

Om de naam Pompey te waarderen, heb je misschien - net als wij - een korte geschiedenisles nodig. Pompey was namelijk het hondje van Willem van Oranje. De trouwe viervoeter vereeuwigde zichzelf in de geschiedenisboeken door het leven van de prins te redden. De moordaanslag van een groep Spaanse overvallers mislukte doordat de hond zijn baasje wakker wist te maken. Wie weet hoe de Nederlandse geschiedenis zonder Pompey was gelopen...

Een brandbook voor de toekomst

In de toekomst zullen er nog talloze uitingen worden gemaakt voor de onderwijsgroep. Door ons zelf, maar ook andere vormgevers zullen voor Willem van Oranje Onderwijsgroep aan de slag gaan. Dankzij het brandbook kan iedereen dezelfde beeldtaal spreken. Dus ook met al die verschillende scholen en al die verschillende mensen, blijft het merk overeind staan.

Dit team heeft gewerkt aan deze case

Arjan
creatief directeur
Thijs
designer
Paul
videograaf/animator
Pauline
designer

Meer weten over deze case?

Bel of e-mail Arjan

0182 - 384 233

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding