Hoe ontwerp je een corporate identity voor een scholengroep, zodat die zich onderscheidt van andere scholen? Iedere school wil immers graag hetzelfde bieden aan zijn leerlingen. Wij weten hoe dat moet, en bij de Willem van Oranje Scholengroep kunnen ze daarover meepraten. Kijk maar...
Willem van Oranje Scholengroep
Logo
De symbolische betekenis van de olijfboom is vanuit de christelijke achtergrond van de Willem van Oranje Scholengroep van grote waarde. Een verloop in zeven stappen - de groep bestaat uit zeven scholen - van vrucht (cirkel) naar olie (druppel) leverde de elementen op waaruit het beeldmerk is opgebouwd: de stam. In de ringen zijn openingen aangebracht om ook de suggestie van een vingerafdruk te wekken.
Naast het beeldmerk bestaat dit logo ook uit een woordmerk. De uitwerking hiervan is echt detailwerk, maar daar houden we van. Hier zit het verschil tussen zomaar 'een logo verzinnen' en 'een huisstijl ontwikkelen'.
Nu het logo klaar is voor gebruik kunnen we verder nadenken over hoe we de huisstijl ontwikkelen. Wat wordt de uitstraling? Welke stationery items zijn er nodig? Welke productiemethoden gaan we gebruiken? De ontwerpfase wordt nu 'afgesloten' met dit soort praktische vragen.
Online
De website geeft een compleet beeld van de scholengroep en de scholen die tot de groep behoren. Doordat de site tegelijk is ontworpen met de huisstijl konden we de diverse designs van de online en offline communicatie gelijk aan elkaar 'toetsen'. Zo is een consistente uitstraling ontstaan, zowel in het drukwerk als online.
Bekijk de website op: willemvanoranjescholengroep.nl
De uitdaging aangegaan! Vanuit inspiratie en enorme creativiteit onze nieuwe huisstijl vormgegeven. Een beeldmerk dat daadwerkelijk symbool staat waarvoor Willem van Oranje Scholengroep staat.
Jan Maarten de Bruin, Voorzitter College van Bestuur
Middelen
Om de huisstijl te introduceren is een aantal producten ontwikkeld, waaronder twee magazines. Het magazine 'Ontmoet' is bedoeld voor medewerkers van de scholengroep en verschijnt 6 keer per jaar.
Deze opdracht was een kolfje naar onze hand: van concept tot productie, van visitekaartje tot etiket voor flesbedrukking, tot online toepassing. Dit alles in samenwerking met Danielle van Drongelen, ideevandaan.nl. Zij schoof ons binnen de scholengroep naar voren als de partij om de grafische en technische uitwerking te maken van haar communicatieplan.
En zo doen we dat. Samen mooie dingen maken. We denken graag mee over elk detail als onderdeel van het grote geheel. Zo heb jij het gemak van één aanspreekpunt en ben je zeker van een corporate identity die echt werkt!
Dit team heeft gewerkt aan deze case
Meer weten over deze case?
Bel of e-mail Arjan