Case

SoDutch

Disciplines: Design, branding, Website

Identiteit

Je merknaam veranderen. Dat is altijd een flinke uitdaging. Een naam heeft een betekenis. Niet alleen voor jou als ondernemer, maar ook voor je klanten. Een nieuwe naam die iets beter is dan de oude, is niet goed genoeg. Je nieuwe naam moet perfect passen.

Xworks gaat verder als SoDutch. In deze nieuwe naam hebben we gevangen wat het merk onderscheidend maakt. Oer-Hollandse, handgemaakte, duurzame kwaliteitsproducten. Leer en arbeid. Niet uit het verre oosten, maar gewoon uit Sprang-Capelle." Dat is een merk waar we onhollands trots op zijn!

Communicatiemiddelen

Ready for lift-off!

Met een tweetrapsraket is het merk gelanceerd. Eerst de retailers, de mensen die de tassen straks gaan verkopen. Met aandacht op de beurs, persoonlijke bezoeken en mooie posters maakten ze als eerste kennis met SoDutch.

Via social-mediakanalen is het merk daarna aan het grote publiek voorgesteld. De naam, de huisstijl en uiteindelijk de tassen werden in een uitgekiende campagne onthuld. Zo maakten wij de buitenwereld enthousiast voor de grote lancering.

Kill your darlings

Bij de lancering van een nieuw merk heb je focus nodig. Xworks had tientallen soorten tassen met even zoveel productnamen. Voor SoDutch willen we juist een beperkte line-up, zodat iedere tas zijn moment in de spotlight kan krijgen.

Er moesten dus moeilijke keuzes worden gemaakt. Kill your darlings. De collectie is teruggebracht naar 5 tassen, de koplopers van de collectie. De tassen kregen simpele namen: nummers 1 tot 5. Ook kregen de tassen een visual update, zodat ze weer helemaal passen bij de vraag van vandaag.

On-hollands trots

SoDutch heeft alles in huis om een internationaal merk te worden. Om het tassenmerk nog meer Dutch te maken, zijn er diverse oerhollandse elementen toegevoegd aan de tassen. De molen, tulp en klomp zijn er allemaal bij. In het stiksel is de Nederlandse vlag verwerkt. Alles ondersteunt het verhaal van SoDutch.

Storytelling

De website richt zich niet op het verkopen van tassen, maar op het verhaal van SoDutch. UX en design zijn volledig gericht op de beleving van het merk en het introduceren van de 5 unieke tassen uit Nederland.

De verkoop gaat via de bekende kanalen van Dugros en niet rechtstreeks aan de consument. Ook hier ons advies: doe waar je goed in bent, kwaliteitstassen maken. Laat het verkopen over aan mensen die dáár goed in zijn.

Bekijk de website op sodutch.nl

Dit team heeft gewerkt aan deze case

Paul
videograaf/animator
Arjan
creatief directeur
Pauline
designer

Meer weten over deze case?

Bel of e-mail Arjan

0182 - 384 233

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding