Reprovinci
kerken-1600x900-q85
case

Identiteit Oude en Nieuwe Kerk Delft

Scroll

Wanneer je de kans krijgt om een identiteit te ontwerpen en ontwikkelen voor een ‘organisatie’ die al bijna 1000 jaar bestaat dan grijp je die vanzelfsprekend met twee handen aan. Twee van de meest bekende kerken van Nederland.

  • Project Identiteit, logo
  • Opdrachtgever Oude en Nieuwe Kerk Delft
  • Oplevering Oktober 2017

Hoe krijg je de grootsheid, het sacrale van beide kerken gevat in één herkenbaar, tijdloos beeld?

Een beeld passend bij de statuur, de historie en bij de huidige geloofsgemeenschap; de stevige uitdaging aan deze opdracht.

De Oude Kerk, bekend vanwege de (praal)graven van de grootste Nederlanders aller tijden (Piet Hein, Maarten Tromp, Anthonie van Leeuwenhoek en Johannes Vermeer) en de Nieuwe Kerk met het indrukwekkende graf van Willem van Oranje en natuurlijk het familiegraf van ons koningshuis.
Honderdduizenden toeristen vinden jaarlijks hun weg naar deze -van historie doordrenkte- Godshuizen.

Kenmerken van het nieuwe logo

Meer focus op het museale karakter van beide kerken. Een koninklijke, doch sobere uitstraling met aandacht voor geloof, historie en nationale betekenis. Het zoeken van de spanning tussen historisch en statig maar passend bij deze tijd en bij voorkeur in de vorm van een monogram.

Resultaat

We hebben een tijdloos, sierlijk en modern monogram ontwikkeld waarin alle elementen zijn verwerkt. Opvallende elementen zijn de gekantelde letter K, die samen met de letter O een mensfiguur vormt als metafoor van generaties mensen op zoek naar zingeving, het kroontje voor het Koningshuis en het kruisje van het geloof: tezamen het bestaansrecht van de kerken. Het kleurenpalet heeft sierlijk donkerblauw als basiskleur met de sterke contrasterende detailkleuren "koningshuis" oranje en aqua. De typografie is opvallend en noodzakelijk condensed. De ondertitel ‘Godhuizen sinds 1246’ bekrachtigt de historie en de plek van het geloof.

Vanzelfsprekend is de nieuwe identiteit doorgevoerd naar diverse middelen; huisstijl- en correspondentiedocumenten, website, vlaggen en banieren, informatieschermen etcetera.

Eeuwenoude schoonheid in beeld

Soms zie je de mooiste dingen in het leven over het hoofd. Sta eens stil, kijk naar boven en laat je imponeren door de eeuwenoude schoonheid van de Nieuwe Kerk. Een shortdoc die we in 2016 produceerden.

Aan dit project hebben gewerkt

Arjan

creatief directeur

Pauline

designer

Meer weten over dit project?

Bel of e-mail Arjan

0182 - 384 233
arjan@reprovinci.nl