Case

Rebranding Jeugdbond Gereformeerde Gemeente

Disciplines: Strategie, design, restyle

De Jeugdbond Gereformeerde Gemeenten wil jongeren betrekken bij hun gemeente en jeugdwerkers handvatten bieden om de jongeren te bereiken. Deze missie is al bijna 100 jaar onveranderd gebleven. De wereld van jongeren, en daarmee het werk van de Jeugdbond, heeft de afgelopen jaren wél een sterke ontwikkeling doorgemaakt. Daarom was de tijd rijp voor een herziening van het logo en de huisstijl.

We hebben het logo van de Jeugdbond ‘gestript’ van alle onderdelen die niet bij het huidige verhaal passen. Wat overblijft is wat ertoe doet. En juist met die elementen zijn we aan de slag gegaan om het merk Jeugdbond een nieuwe lading te geven.

Merkarchitectuur

Het werk van de Jeugdbond bestaat uit drie onderdelen:

  • De Jeugdbond zelf richt zich met toerusting en training vooral op jeugdwerkers, ouders en kerkenraden;
  • Daniël biedt een magazine, verdiepende podcasts en video’s en verschillende activiteiten. Met dit merk richt de Jeugdbond zich direct tot jongeren;
  • Koers is de vakantie-afdeling van de Jeugdbond. Hier worden groepsreizen in binnen- en buitenland aangeboden voor verschillende leeftijdscategorieën.

De uitdaging bij het vernieuwen van de identiteit was om zowel het merk Jeugdbond als de merken Daniël en Koers op elkaar aan te laten sluiten, zonder in te leveren op de herkenbaarheid van elk van deze merken.

Jeugdbond

Herkenbaar voor het kader

Uitingen met de Jeugdbond als afzender zijn bedoeld voor mensen van 'het kader': ouders, leiding van jeugdverenigingen en leden van kerkenraden. De herkenbaarheid zit met name in het kleurgebruik (kleurverlopen in een vooraf bepaald kleurenpalet), typografie en consequent gebruik van logo, pay-off en grafische elementen.

Submerken

Daniël en Koers

Voor directe communicatie richting jongeren, worden de kanalen Daniël en Koers ingezet. In 2020 begon de Jeugdbond met danielonline.nu. Een online platform om jongeren te betrekken bij de kerk, te steunen in hun geloof en de onderlinge verbinding te versterken. Dankzij de combinatie online platform en het jongerenblad (dat al meer dan 75 jaar bestaat), is Daniël een merk dat jongeren direct weet te bereiken.

Vakanties worden aangeboden via het merk Koers. Door een aantal eenvoudige aanpassingen is het bestaande logo van Koers in lijn gebracht met de nieuwe Jeugdbond-stijl. Zo is Koers onderdeel van de Jeugdbond-familie, maar wel met een eigen karakter. Dat zie je bijvoorbeeld mooi terug op de website koersvakanties.nl.

Website

Offline én online

We dachten mee in concept, strategie en vertaalden dit naar een mooi vormgegeven geheel. De website van De Jeugdbond is voor iedere doelgroep overzichtelijk, mede door de kleuren per leeftijdscategorie. Huisstijl, magazine en online: alles draagt bij aan het merk van de Jeugdbond. Met als doel toerusten, inspireren en verbinden.

Dit team heeft gewerkt aan deze case

Thijs
designer
Jos
designer
Pauline
designer

Wil je ook met ons aan de slag?

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding