Interview Arjan en Reinier

TWINTIG JAAR MERKENBOUWERS!

Waarom begin je een creatief bureau in een tijd dat er bijna op iedere straathoek nog een ­drukke­rij en reclamestudio zat? Misschien een combinatie van calvinistische werklust, jeugdige overmoed en natuurlijk de drang om mooie dingen te maken. En dat is nu nog steeds zo. Daarom ook onze pay-off; samen mooie merken maken!

Lees hier ons manifest.

Met een stevig businessplan, de bedrijfsnaam Reprovinci (‘Repro’ staat voor print en ‘Vinci’ ­verwijst naar Leonardo Da Vinci) stapten Arjan en Reinier eind 1999 naar de Kamer van Koophandel.

Arjan: “Ondanks dat we begonnen met nul klanten hadden we een goede start, mede namens onze gemeenschappelijke vriend Arjan Verstoep. We gaven een interview in de plaatselijke krant en daar kwamen de eerste ­opdrachten uit. De tamtam ging snel. We kregen op de een of andere manier een grote print­opdracht voor KLM (we sliepen 's nachts naast de printer ;-) en de vormgeving en ­productie van een grote beurs voor Esri.”

Reinier: “Daarnaast liep ik de industrieterreinen af en belde overal aan om te vertellen wie we waren en wat we voor hen kunnen betekenen. En dat had resultaat. Veel bedrijven zaten te springen om ons full service aanbod”

Arjan: “Maar eigenlijk hadden we destijds vaak geen idee waar we mee bezig waren, haha.”

Reinier: “We waren constant dingen aan het uitzoeken. We zeiden altijd ja tegen de klant. Vervolgens gingen we het uitzoeken en regelen.”

Arjan: “We wilden vooral mooie dingen maken, een sterk en creatief team opbouwen, loyaal zijn en tot het uiterste gaan voor onze opdrachtgevers.”

Reinier: “Wat dat betreft is er in die 20 jaar niets veranderd!”

Van Vespa Scooter tot Protestante Kerk Nederland

Het duurde niet lang voordat de eerste ver­sterking arriveerde. Met het aannemen van personeel werd de bedrijfsruimte al snel te klein.

Reinier: “Na tweeënhalf jaar zijn we verhuisd naar ons huidige pand. Het was achteraf wel een beetje overmoedig, van 85m² naar 450m². Maar ineens werden we wel als volwassen ­bedrijf gezien.”

Arjan: “Er zijn toen in korte tijd een aantal grote, landelijke klanten bijgekomen, van Vespa Scooters tot de Protestantse Kerk in Nederland. We zijn toen flink gegroeid in omvang. En we werken we nog steeds voor landelijke klanten, groot en klein. We houden van iedere creatieve en strategische uitdaging.”

Online

Maar in de beginjaren van deze eeuw was je pas echt een volwassen bureau als je websites kan bouwen. Een jaar na de verhuizing werd Reprovinci uitgebreid met een internetafdeling.

Reinier: “Zo ontstond Reprovinci Internet­diensten BV. Het full service concept bleef onze sterkste wapen, een bedrijf voor alle communi­catie­vraagstukken van bedrijven, scholen en non-profit­organisaties. We ontwikkelen websites die er niet alleen goed uitzien, maar die vooral functioneel ook goed in elkaar zitten.”

Alles voor een mooi merk

Als bureau moet je blijven ontwikkelen zeker in een vak waarbij trends en (online) ontwikkelingen elkaar in een rap tempo opvolgen. Ooit begonnen in de tijd dat diskettes nog gemeengoed waren en de post een onmisbare schakel was tussen ons en de opdrachtgever. Nu 20 jaar later is dat totaal anders. En dat geldt niet alleen voor Reprovinci. Bedrijven, scholen, organisaties, iedereen moet en gaat mee in de snelle ontwikkelingen. Ook op het gebied van communicatie veranderde er veel. Alleen een flyer of logo is nu vaak niet genoeg. De mix van branding, online, video en print is niet meer weg te denken als de manier van communiceren met je klanten.

Arjan: “Wij ontwikkelden mee en gingen onze ­relaties helpen bij het overbrengen van hun identiteit, product en of dienst. Inmiddels zitten we vaak om tafel om na te denken over hun merkstrategie. Niet zomaar een website ontwikkelen of een huis­stijl, maar de klant strategisch laten nadenken over wie hij is en hoe zijn dienst of product het allerbest tot zijn recht komt. We zijn vooral op zoek naar de ­authenticiteit, het echte verhaal van een organisatie. Dat doen we zonder oeverloos gezemel maar recht-toe-recht-aan. Niemand zit tenslotte te wachten op ellenlange rapportages.”

Reinier: “Die spade dieper brengt klanten tot een helder inzicht wat ze willen bereiken en geeft ons de juiste input om een bedrijf of organisatie met de juiste middelen en ‘tone of voice’ naar buiten te laten treden. Door middel van onze creatieve sessies zetten we een duidelijke en heldere lijn uit. En dat resulteert in de uitwerking van herkenbare en krachtige middelen zoals huisstijlen, verpakkingen, brochures, websites en unieke (corporate) films.”

Ik liep de industrieterreinen af en belde overal aan om te vertellen wie we waren en wat we kunnen betekenen.

Reinier

Storytelling en video

Door de focus op strategie en storytelling is Reprovinci steeds meer gaan inzetten op video. Logisch, want video is een prachtige manier om een goed verhaal te vertellen. Niet zomaar een paar bewegende beelden achter elkaar zetten om een dertien-in-een-dozijn film op te leveren. Dat vinden wij geen recht doen aan het DNA van het bedrijf of organisatie. Het mooiste is wanneer onze opdrachtgever voelt en ziet dat dit het echte verhaal van zijn of haar organisatie is. Dat er weer een gevoel van trots en herkenning ontstaat. Dit is wie we zijn!

Reinier: “We hebben altijd een totaalpakket aangeboden. En daar blijven we vierkant achter staan. Vroeger deden we dat met vormgeving en repro. Inmiddels is het totaalpakket veel groter: Merkstrategie, branding, video, tekstschrijven, online marketing en websites.”

Het printbedrijf is eveneens sterk ontwikkeld

in de afgelopen 20 jaar. Ooit waren we één van de digitale-printpioniers van Nederland, inmiddels staan er diverse printstraten in onze productieruimte. Voor een groot aantal relaties verzorgen we het print en drukwerk, van direct mail tot fullcolour kantoorwanden en van handleidingen tot rolbanners. Daarnaast hebben we twee sterke merken ontwikkeld en opgebouwd, kerkelijkdrukwerk.nl en goprint.nl waar we landelijke klanten mee bedienen.

We doen alles wat nodig is om mooie merken neer te zetten. Misschien moeten we ons Reprovinci, de merkenbouwers gaan noemen, dat dekt wel aardig de lading!

Arjan

20 jaar

Reprovinci bestaat nu dus ruim 20 jaar. Een mooie mijlpaal. Er zijn in die 20 jaar veel mooie creaties bedacht, vormgegeven, uitgewerkt en geproduceerd. Met veel inzet, overtuiging, plezier en vakmanschap. Op de pagina Ons werk staan enkele cases.

Dankbaar en natuurlijk ook (een beetje) trots kijken we terug op de afgelopen twee decennia. Gestart met z’n tweeën en uitgegroeid tot een mooi team. We hebben veel meegemaakt, ­prachtige hoogtepunten maar natuurlijk ook zwaardere tijden. Met z’n tweeën een bedrijf runnen is net zo iets als een huwelijk; je moet goed bij elkaar passen, elkaar aanvullen, zo nu en dan kritisch op elkaar zijn maar vooral dezelfde drive hebben; er samen voor gaan en mooie dingen willen bereiken.

Maar we kijken vooral uit naar de toekomst waarin we samen met ons team en opdracht­gevers mooie merken kunnen maken.

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding