Reprovinci

Zorg dat je geSPOT wordt!

- Thijs

Een herkenbaar logo lijkt vaak zo simpel. Sommige logo’s zijn zo sterk dat we ze zelfs zonder merknaam al herkennen. Denk bijvoorbeeld maar aan de swoosh, gele ‘M’ of de drie strepen. Maar hoe zorg je er voor dat jouw logo net zo opvalt als Nike, McDonalds en Adidas? Hoe zorg je dat je geSPOT wordt?

Simpel

De hele dag krijgen we reclameboodschappen op ons afgevuurd. Verschillende onderzoeken tonen aan dat dit er zo’n 3.000 per dag zijn. Vaak zien we deze uitingen maar heel kort. Bijvoorbeeld een advertentie op Facebook waar je langs scrollt of een billboard waar je met een snelheid van 50km/uur voorbij rijdt. De kunst is dus om ervoor te zorgen dat jouw logo binnen die korte tijd herkend wordt. Als ontwerpers houden we daar rekening mee en zorgen we dus voor een simpel woord- of beeldmerk.

Passend bij de organisatie

Naast de vorm van een logo is het gevoel minstens zo belangrijk. Daarmee bedoelen we dat mensen de juiste associaties krijgen bij je merk. Wat een logo echt geslaagd maakt is als het een perfecte representatie is van de identiteit van de organisatie. Bepaal daarom van te voren goed wat je uit wilt stralen en wie je doelgroep is.

Onderscheidend

Een sterk logo onderscheidt zich van het logo van de concurrent. Om te weten hoe je onderscheidend kunt zijn moet je dus ook kijken naar logo's van bedrijven die actief zijn in dezelfde business. Als we bijvoorbeeld een logo maken voor een scholengroep zullen we ons eerst voornamelijk richten op de inhoud: wat vertelt het logo en wat is de gewenste uitstraling? Maar in dit proces zullen we ook meenemen hoe de logo's van andere scholen in de regio eruit zien. Als jouw logo qua vorm en inhoud helemaal bij je past maar het wordt verward met dat van de buurman, gaat er alsnog iets mis.

Tijdloos

Bij een logo draait alles om herkenbaarheid. Iets wat je als merk dus het liefst niet doet is je logo veranderen, want dit gaat ten koste van de herkenbaarheid die je reeds hebt opgebouwd. Daarom is het slim om trends te vermijden. Het gebruik van slagschaduw, verloopkleuren en flatdesign zijn trends die de laatste jaren veel zijn toegepast. Zo ook door Google. Daardoor is het logo van Google al verschillende keren is herzien. Zorg dus voor een tijdloze uitstraling, zo gaat je logo lang mee en blijf je herkenbaar zonder dat je het talloze keren hoeft te herzien. Albert Heijn heeft al sinds 1965 hetzelfde logo, sinds 2006 staat het in een huisje. Dat is 1 'restyle' in 53 jaar!

Bekijk ook onze pagina over huisstijlen en logo's

Heeft jouw bedrijf ook een nieuw logo nodig of is je logo toe aan een restyle?

Inschrijven nieuwsbrief

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding