Reprovinci

WhatsApp for Business: Maak jezelf bereikbaar

- Ewout Brons

Afgelopen maand is, na een jaartje met beta tests, WhatsApp for Business gelanceerd in Nederland. En dat is goed nieuws! Dat betekent dat het voor jou als bedrijf een stuk makkelijker wordt om WhatsApp in te zetten als middel om in contact te komen met je klanten.

Waarom WhatsApp?

De grootste reden om WhatsApp als middel in te zetten is het feit dat iedereen, zelfs je moeder, WhatsApp op zijn of haar telefoon heeft staan. Dat betekent dat je direct inhaakt op een manier van communiceren die een hele grote groep al weet te gebruiken.

Daarnaast voelt het als klant erg prettig om zo direct mogelijk met bedrijven contact te kunnen leggen. De ervaring leert dat mail niet echt een ‘snel’ medium is. Bellen wordt gezien als een drempel, als je al niet minuten in de wacht staat. ‘Even snel een appje sturen’ is daarentegen zo gedaan en de ervaring voelt sneller.

De voordelen van de business variant

Je persoonlijke WhatsApp kan je maar koppelen aan één apparaat (en vanuit je browser). Je kan met maar één persoon de binnenkomende berichtjes beheren. Vaak werd dan een oude telefoon opgetrommeld die op kantoor lag en af en toe in de gaten werd gehouden. Straks kan je met meerdere gebruikers en apparaten hetzelfde account beheren, dat werkt toch een stukje praktischer. Overigens kan je je business account koppelen aan een vast nummer, dus iedereen die het telefoonnummer van je bedrijf al in zijn of haar telefoon heeft staan, kan direct WhatsAppen met je.

Daarnaast wordt het mogelijk automatische antwoorden in te stellen. Zo wordt het makkelijker om de veelgestelde vragen te beantwoorden of te communiceren dat je tijdens de feestdagen afwijkende openingstijden hebt.

Voor zover is WhatsApp for business gratis, maar in de toekomst zullen bedrijven moeten gaan betalen. Wat die kosten zijn, is op dit moment nog niet bekend. Ook is WhatsApp for business op dit moment alleen beschikbaar op Android telefoons, maar iOS zal naar alle waarschijnlijkheid snel volgen.

Wil je weten hoe jij WhatsApp kan gaan inzetten voor jouw bedrijf of klantenservice en hoe dit in jouw communicatie strategie past?

Inschrijven nieuwsbrief

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding