Reprovinci

Sterker door concurrentie?

- Marly

Bedrijven die openbaar met elkaar 'a battle of brands' aangaan. We zien steeds vaker dat grote bedrijven de spot drijven met elkaar. Maar wanneer word je er als bedrijf sterker van en wanneer kan je het beter laten?

Grote merken, zoals Apple en Samsung, durven vaak zo'n battle wel aan te gaan. Zij hebben vaak een enorme fanbase en wat ze willen bereiken is discussie en media-aandacht. En een gevatte opmerking terug maken is op zijn minst het proberen waard, want in de mediawereld geldt: negatieve aandacht is ook aandacht.

Hieronder een paar voorbeelden van grote bedrijven die maar al te graag de strijd met elkaar aangaan. En welke door het gebruik van humor goed wegkomen.

De lijn tussen grappig en vervelend is echter flinterdun…

Wat minder gewaardeerd wordt is het adverteren op Google met de merknaam van de concurrent. Reprovinci krijgt steeds vaker de vraag of het een idee is om online te adverteren met de naam van een concurrerend product of bedrijf.

Dus mocht je willen beginnen met Google Ads (voorheen Google AdWords) of willen beginnen met inzetten op de merknaam van de concurrent? Lees dan even mee.

Wanneer je een concurrent hebt met een heel goede naamsbekendheid, lijkt het aantrekkelijk om deze te gebruiken in je advertentie of als trefwoord. Adverteren op de merknaam van een concurrent is zeker mogelijk en niet verboden, tenzij het een geregistreerde merknaam is. Echter zijn de resultaten vaak teleurstellend.

1. Negatieve doorklikratio en bouncepercentage

Uit ervaring blijkt dat de doorklikratio (het aantal dat vanuit een advertentie op Google doorklikt naar de website) bijna 10 keer lager is dan de eigen merknaam-advertentie. Een tweede is dat het bouncepercentage (het aantal bezoekers die de website direct weer verlaat) soms wel tweemaal hoger is, wanneer er geadverteerd is op de merknaam van de concurrent.

2. Verwachting

Bovengenoemde argumenten klinken erg negatief, ondanks dat adverteren op de merknaam van de concurrent uiteraard wel bezoekers en conversies opleveren. Al zien wij zelf dat het rendement veel lager ligt. Uitkomst is toch dat de bezoeker op de advertentie klikt en dan ook de concurrent verwacht en niet jou. Vergelijkbaar met een Nike store waarop een gevelreclame hangt van Adidas, men verwacht dan Adidas schoenen te kunnen kopen wanneer zij de winkel binnenstappen.

3. Verlaagde kwaliteitsscore en hogere kosten

En ook Google heeft dit snel door, de merknaam van de concurrent komt verder niet of niet veel terug op de website en hiermee zal de advertentie en de pagina fors lager worden beoordeeld. Ook de kwaliteitsscore van de zoekwoorden gaat achteruit. Dit zorgt ervoor dat kosten die soms laag beginnen op kunnen lopen tot ruim boven de € 1,- per klik. Daarnaast zorgen lagere kwaliteitsscores dat de advertentie ook niet meer bij alle zoekopdrachten vertoond wordt.

4. Concurrent te vriend houden

Een laatste factor om rekening mee te houden is het niet op de kast willen jagen van de concurrent. Adverteren op de merknaam van een concurrent kan tot gevolg hebben dat zij ook op jouw merknaam gaan adverteren. In die situatie is met name Google de lachende derde want in een veilingmodel met meerdere deelnemers gaat de prijs per klik flink omhoog.

We kennen allen het gezegde, waar twee vechten om een been…

Reprovinci doet het voor haar klanten dus liever niet. Het is niet bij voorbaat kansloos maar wij houden liever in gedachten dat eerlijk verdiend langer stand houdt en een concurrent die niet op jouw merknaam adverteert hiermee kan gaan starten. Beide partijen gaan hier dan niet op vooruit én Google is de profiterende partij.

Meer vragen over een online marketing vraagstuk of praten over dit onderwerp? Neem contact met ons op of neem eens een kijkje op reprovinci.nl/online-marketing

Inschrijven nieuwsbrief

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding