Reprovinci

Content is de koning!

- Matthijs Brouwer

Pagina’s die uit een Content Management Systeem (CMS) komen, neigen ernaar om allemaal op elkaar te lijken. Inhoud wordt in het keurslijf van een systeem geperst. Wij zijn van mening dat de content leidend moet zijn. De vorm moet bepaald worden door de content, niet door het systeem.

Hoe ontstaat die eenheidsworst van pagina's? Dit komt onder andere omdat er één enkele template wordt gebruikt om de pagina op te bouwen. Mensen zijn hun content aan het systeem gaan aanpassen, terwijl de content juist de kern van de pagina, de boodschap zou moeten zijn. Het met de hand opbouwen van elke pagina is hiervoor de oplossing. Maar dit soort maatwerk is erg arbeidsintensief en vergt veel kennis van de materie. Hier is een gulden middenweg voor gekozen.

Content templates

In plaats van pagina-templates, die meteen de vorm van de hele pagina vastzetten, werken we regelmatig met content-templates. Je kunt dat zien als een bak met verschillende soorten modules. De pagina is daarbij een veld waarin de gewenste modules in elke volgorde neergezet kunnen worden. Dit is een beetje te vergelijken met de antieke letterbakken; voor een klant of project wordt een bak samengesteld met de benodigde tools. Aan de kant van het CMS ziet een "contentbak" er zo uit:

De modules zijn, al naar gelang het doel van de pagina, toe te voegen, aan te passen en te sorteren. Zo kan de content optimaal neergezet worden en heeft de beheerder alle vrijheid.

Hoe werkt dat?

We bekijken welke contentvormen nodig zijn om de boodschap van de pagina's in de site zo goed mogelijk uit te lichten. Voor een project gerichte site kunnen projecten bijvoorbeeld opgebouwd worden uit de blokken. Denk daarbij aan:

De projectpresentaties kunnen dan met die blokken opgebouwd worden.

Een goed voorbeeld van het gebruik van contentmodules is de presentatie van ons eigen werk. Elk project wat daar uitgelicht wordt is opgebouwd uit blokken die op maat samen te stellen zijn. Zo is de opbouw van de presentatie van het ICCO Jaarverslag anders opgezet dan die van Lopik Oost. Ook de site van ICCO zelf bestaat uit aan elkaar te koppelen blokken die naar gelang de content opgezet kunnen worden.

Om een online concept goed neer te zetten is dit waar we altijd als eerste mee beginnen. Wat is het verhaal, wat wil je vertellen en hoe ziet je content er dan uit? Op basis van die informatie kunnen we het achterliggende CMS zo inrichten dat je na oplevering alle vrijheid hebt om de website te beheren in de vorm die past bij jou en je bedrijf.

Inschrijven nieuwsbrief