Reprovinci

Branding in fysieke vorm

- Ewout Brons

In de tijd van ‘digital natives’, ‘insta-influencers’ en van de ‘print-is-dood’ generatie, is het heel verleidelijk om binnen de positionering van je merk of bedrijf je vooral te focussen op het digitale aspect.

Van het up-to-date houden van je website tot het zorgen dat je op alle verschillende social media aanwezig bent. En in veel gevallen is dit natuurlijk ook terecht, het is namelijk belangrijk om zichtbaar te zijn en je imago te bouwen. Maar vaak betekent de focus op dat ene (digital) automatisch dat iets anders (physical) uit focus raakt. En dat is jammer, vinden wij.

Bij het neerzetten van een goed merk komen veel aspecten kijken. Als strateeg heb ik het vaak over ‘jouw authentieke verhaal’ en het hoe en waarom van jouw bedrijf. Maar zoals we ook vaak vertellen is de kwaliteit van je verhaal maar een onderdeel. Hoe je dat verhaal en alles wat daaromheen hangt over brengt, oftewel de acceptatie van je verhaal, is even zo belangrijk. En dat gebeurt niet alleen via je website.

Branding is namelijk ook zeker een fysieke, zichtbare aangelegenheid. Van de signing op je pand, tot de inrichting van je kantoor: de ruimte waar je klanten of partners met jouw merk in aanraking komen laat net zo veel zien over wie je bent als alles wat online over je te vinden is. Sterker nog, ze kunnen zorgen voor nóg meer beleving en dragen bij aan het gevoel wat je bij een klant achter laat. Een e-reader is handig, maar een boek in je hand hebben, het papier kunnen ruiken, voegt daadwerkelijk iets toe aan de beleving. Een plaat (LP) pakken met beeldschoon artwork, heeft meer waarde dan een liedje streamen via Spotify.

Branding die “klopt” is dan ook als een merk zo uitgewerkt is, dat het alle momenten die je met je klanten hebt, naar een hoger niveau tilt. En dus niet alleen in de digitale wereld. Met het betrekken van de fysieke wereld in je positionering voeg je een diepere laag toe aan je verhaal.

Inschrijven nieuwsbrief

Onze site maakt gebruik van cookies voor een optimale gebruikservaring. Bekijk onze privacyverklaring.

Sluit melding